تجزیه و تحلیل داده های فروشگاه اینترنتی با استودیو داده گوگل

ثریا مهرابی | بلاگ آتی استور | 544

تجزیه و تحلیل داده ها بخش مهمی از زندگی روزمره برای بیشتر متخصصان بازاریابی دیجیتال است. تمام داده های مربوطه باید جمع آوری، فیلتر و سپس خلاصه شوند. به منظور ایجاد یک ارائه جذاب برای مشتریان یا کارمندان خود، پردازش اطلاعات جمع آوری شده به روش واضح و جالب ضروری است. این کار برای همه آسان نیست، اما با داشتن ابزارهای مناسب، تجزیه و تحلیل داده های تصویری نباید مشکل باشد.

تجزیه و تحلیل داده های فروشگاه اینترنتی با استودیو داده گوگل

لازم است راهی پیدا کنید تا به مشتریان خود نمای خوبی از اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل کمپین های فعلی یا وب سایت‌ها ارائه دهید. Google Analytics یک استاندارد تقریباً ضروری در مورد جمع آوری داده‌هاست، اما تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات یک فرایند کاملاً پیچیده است. روند کار در اکثر آژانس‌ها تاکنون مشابه بوده است: گزارش ها معمولاً به صورت دستی از Google Analytics در جداول Excel وارد می شوند، سپس نمودارها و سایر مواد بصری را از این جداول ایجاد می شوند و مشتریان می توانند به گزارش‌های تحلیلی مناسب دسترسی پیدا کنند.

استودیو داده گوگل برای سهولت در تجزیه و تحلیل داده‌های دیداری طراحی شده است. این ابزار جدید بخشی از Google Analytics 360 Suite است. این بسته پیشرفته نسخه برتر Google Analytics Enterprise است، اما یک نسخه رایگان نیز وجود دارد که به ویژه برای آژانس های کوچک یا اشخاص کارآفرین مناسب است. نسخه رایگان Google Analytics Suite نیز یک نسخه آزمایشی ارائه می دهد تا نشان دهد نسخه کامل چه توانایی دارد.

استودیو داده گوگل دقیقا چیست؟

استودیو داده گوگل قول می دهد انتخاب کاملی از ابزارهایی باشد که می توانید برای مصورسازی داده های مشتری خود استفاده کنید. هدف انتقال اطلاعات به مشتری با به‌کارگیری روش های مدرن مصورسازی داده ها به روشی آسان است. گزارش‌های گردآوری شده به صورت جداگانه، تعداد کل داده‌های بزرگتر را به روشی روشن و قابل فهم خلاصه می کند. گزارش‌های داده به راحتی قابل خواندن و به اشتراک گذاری با اشخاص ثالث است. فقط با چند کلیک می توانید انواع مختلف نمودارهای تجزیه و تحلیل را ایجاد کنید: نمودارهای میله‌ ای، نمودارهای خطی، نمودارهای دایره ای و سایر اشکال مصورسازی داده ها. می توانید قلم ها، رنگ ها و شیب های رنگ را تغییر دهید و همچنین لوگو شخصی خود را به گزارش اضافه کنید.

یکی از مزایای استودیو داده گوگل تطبیق پذیری در تلفیق داده‌هایی است که ذاتاً بخشی از گوگل نیست. به عنوان مثال، تا زمانی که این اطلاعات را در یک گوگل شیت جایگذاری کنید، می توانید داده‌های فیسبوک را وارد کنید. برنامه‌های زیر را می توان مستقیما وارد کرد:

  • AdWords
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • Soundcloud SQL
  • Google Analytics
  • MySQL
  • YouTube Analytics

با این حال، از لحاظ تئوری، می‌توانید تمام داده‌هایی را که در گوگل شیت وارد می کنید در مجموعه داده‌های استودیو داده گوگل قرار دهید. وقتی اطلاعات مربوطه را از منابع مختلف جمع آوری می کنید، می توانید داده‌های اندازه گیری شده خود را در زمینه بزرگتری قرار دهید و دقت گزارش خود را افزایش دهید. همچنین یکی از مزایای مهم این است که گزارش‌های تولید شده پویا هستند و به طور مستقل به روز می شوند. در عمل، تغییر مقدار عددی در یک منبع داده، به طور خودکار بر روی کلیه ی تصاویر گزارش‌های شما که با آن منبع مرتبط هستند، تأثیر می گذارد. هنگام وارد کردن و ذخیره تغییرات یا به روزرسانی اسناد، صفحات یا هر برنامه دیگری، بلافاصله تغییرات خود را در گزارش استودیو داده مشاهده خواهید کرد.


یک نمونه گزارش در استودیو داده گوگل

با استفاده از Google Data Studio، می توانید دسترسی چند کاربر به گزارش‌های خود را فعال کنید. به سادگی می ‌توانید به افراد دیگر اجازه دهید گزارش‌ها را مشاهده کرده و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنند. این بدان معناست که کسب و کار، نمایندگی و مشتریان شما می توانند بدون دسترسی به حساب های Google Analytics از گزارش‌ها استفاده کنند. با استفاده از این تنظیمات، می توانید تصمیم بگیرید که چه کسی به کدام یک از اسناد google docs دسترسی دارد. همچنین می توانید تعیین کنید چه کسی می تواند در آن ها تغییر ایجاد کند. استودیو داده گوگل به طور خودکار Google Docs و Spreadsheets را ادغام می کند، بنابراین فقط باید بر روی دکمه «اشتراک» کلیک کنید تا به مشتریان یا سایر اعضای تیم خود اجازه مشاهده یا ویرایش گزارش‌ها را بدهید.

تفاوت Google Analytics 360 Suite و استودیو داده گوگل

 Google Analytics 360 Suite نسخه کامل Google Data Studio است و از شش قسمت زیر تشکیل شده است:

  • Tag Manager 360
    منطقه جمع آوری داده‌ها: با استفاده از API های قدرتمند، با تلاش کمتر داده‌های بیشتری جمع آوری کنید.
  • Analytics 360
    حوزه تجزیه و تحلیل دیجیتال: برای ایجاد یک نمای کلی برای مشتریان مفید است.
  • Attribution 360
    حوزه تجزیه و تحلیل بازاریابی: ارزش فعلی کانال‌های بازاریابی خود را به درستی تخمین بزنید.
  • Optimize 360
    منطقه شخصی‌سازی: راه های جدید برای بهینه سازی داده‌های خود را تست کنید.
  • Audience Center 360
    حوزه تجزیه و تحلیل مخاطبان: پیام مناسب را برای مخاطب مناسب ارسال کنید.
  • Data Studio 360
    حوزه تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌ها: از تمام داده‌های خود گزارش های جذاب و مشترک ایجاد کنید.

در نسخه رایگان استودیو داده گوگل به جدیدترین نسخه‌های Google Analytics ،Tag Manager و داشبورد استودیو داده دسترسی دارید. نصب بسیار ساده است: برای ثبت نام در استودیو داده تنها به یک حساب گوگل نیاز دارید.

در حالی که پنج عملکرد اول بر جمع آوری، تجزیه و تحلیل و پردازش داده‌ها متمرکز است، استودیو قصد دارد داده‌ها را تفسیر کند. سپس داده‌های موجود را می توانید با توجه به ایده های خود به شکل تصویری درآورید. در حالت ایده‌آل، شما ارتباطات بین داده‌های خود را بهتر تشخیص خواهید داد و به لطف مصور سازی داده‌ها، اطلاعات جدیدی دریافت خواهید کرد.

همچنان محدودیت‌هایی در نسخه رایگان وجود دارد: استودیو داده تعداد گزارشات را به پنج مورد در روز محدود می کند، اما این به زودی تغییر خواهد کرد. رسما اعلام شد که کاربران به زودی فرصت ایجاد و اشتراک روزانه تعداد نامحدود گزارش را خواهند داشت. این قابلیت قبلا تنها به کسانی که از نسخه کامل استفاده می کردند ارائه می شد. با این حال، این بدان معنا نیست که این مدل به دلیل وجود DataStudio 360 به طور دائمی کنار گذاشته خواهد شد. مطمئناً در آینده برخی از عملکردها منحصرا در نسخه کامل وجود خواهد داشت، اما استودیوی «کوچک» همیشه در دسترس خواهد بود تا گزینه‌هایی را به همه کاربران ارائه دهد.

دقیقا چه کاری می توانم با استودیو داده گوگل انجام دهم؟

کارکرد اصلی استودیو داده گوگل، آماده سازی داده‌های موجود برای تهیه گزارشی کاملاً قابل درک است. دستورالعمل‌های زیر برای ایجاد یک گردش کار ایده آل به موثرترین حالت ممکن کمک می کند.

جمع آوری

اولین قدم، جمع آوری تمام داده‌های مرتبط با پروژه است. همانطور که قبلاً ذکر شد، شما باید از منابع گسترده‌ای برای دستیابی به جامع ترین و دقیق ترین گزارش ممکن استفاده کنید. بررسی کنید که آیا نیاز به اصلاح اساسی دارید. ممکن است لازم باشد داده‌های خود را به واحدهای دیگر (مانند سانتی متر به اینچ) تبدیل کنید. قالب بندی متفاوت نیز می تواند هنگام انتقال مشکل ایجاد کند. برای استفاده بهتر، باید داده‌های خود را در یک شیت گوگل با قالب بندی یکپارچه ادغام کنید.

مصورسازی

پس از جمع آوری داده‌ها، می توانید پیاده سازی تصویری را شروع کنید. به یاد داشته باشید که گرافیک های خود را به وضوح مرتب کنید. می توانید قالبی را در استودیو داده گوگل انتخاب کنید یا گزارش خود را با توجه به تنظیمات شخصی خود بسازید. حتی اگر مقدار زیادی داده برای پردازش دارید، بیننده باید بتواند به صورت شهودی ارائه شما را دنبال کند.

در استودیو داده گوگل، قالب‌های زیادی برای ساختن گزارش خود در اختیار دارید. قالب‌های استاندارد به گونه ای طراحی شده‌اند که شما می توانید مجموعه داده‌های مختلف از مجموعه Analytics را به راحتی نمایش دهید. این قالب ها ممکن است مفید باشند اما می توانند حاوی اطلاعاتی نیز باشند که شما نمی خواهید ارائه دهید. از طرف دیگر، با قالب «خالی» این امکان را دارید که تمام عناصر مختلف گزارش را به دلخواه خود انتخاب کنید.

مثال: گزارش بازاریابی

یک مثال استفاده از استودیو داده گوگل در ایجاد گزارش بازاریابی نشان داده شده است. در بخش هدر، شما می توانید لوگو خود را وارد کنید و اطلاعات اضافی مانند تاریخ و زمان را بنویسید. تصویر زیر عناصر بصری یک گزارش بازاریابی معمولی در استودیو داده را نشان می دهد:


نمونه گزارش در استودیو داده گوگل

مهمترین اشکال دقیقاً زیر هدر قرار دارند. بیننده می تواند ارقام کامل و همچنین درصد مقادیر ترند را بلافاصله مشاهده کند. نمودار و نقشه جغرافیایی با لوگو هماهنگ شده و به خوبی در تصویر کلی قرار می گیرند.

شما می توانید این قالب نمونه را در صورتی که با نیاز های طراحی شما همخوانی دارد، کپی و ذخیره کنید.




گزارش یوتیوب در استودیو داده گوگل

قالب گزارش یوتیوب به ویژه برای بازاریابان شبکه های اجتماعی جالب است. مهمترین اطلاعات با رنگ قرمز مشخص شده‌اند و بلافاصله نظر شما را جلب می کنند. عملکرد هر یک از موفقترین ویدئو‌ها به صورت جداگانه در یک نمودار میله‌ای ساده در سمت راست نشان داده می شود. ناحیه «ترندها» در سمت چپ یک مرور سریع از تعداد بازدیدها، زمان تماشا و تعداد اشتراک‌های ویدیویی را ارائه می دهد.

اشتراک گذاری

نتیجه کار شما در استودیو داده اساساً به منظور ارائه فهم بهتر است. به سادگی گزارش خود را به عنوان یک تمرین برای ارائه‌ای که پیش روی مشتری شما خواهد بود، با همکاران خود به اشتراک بگذارید و بازخورد بگیرید. شما با یک کلیک می توانید گزارش خود را برای یک همکار یا دوست خود ارسال کنید. با این حال اگر داده‌های حساسی وجود دارد، باید هنگام به اشتراک گذاری مراقب باشید.

اشتراک گزارشات خود با مشتریان راهی عالی برای مقایسه بازاریابی دیجیتال شما با دیگران است. شما بلافاصله به گزارش‌هایی دسترسی پیدا می کنید که می‌توانند در زمان واقعی با داده های فعلی سازگار شوند و مشتریان شما هم‌چنین می‌توانند پیشرفت تلاش‌های خود را همزمان با پیشبرد پروژه مشاهده کنند. این به شما بستگی دارد که دقیقاً می‌خواهید چه چیزی را برای ویرایش به اشتراک بگذارید یا منتشر کنید.

استودیو داده گوگل چگونه ساخته میشود؟

رابط کاربری استودیو داده گوگل نسبتاً ساده است اما چگونه کار می کند؟ اگر چندین حساب گوگل دارید، می توانید ابتدا یکی را برای ورود به سیستم انتخاب کنید. در صفحه اصلی می توانید تمام گزارش‌ها و منابع داده‌ای را که قبلاً ایجاد کرده یا به اشتراک گذاشته اید، مشاهده کنید.

نقطه شروع اصلی گزارش شما بخش Data Sources (منابع داده) است. این رابط کاربری برای اتصال مجموعه‌های مختلف داده‌های وارد شده توسط شما استفاده می شود. روی منابع داده در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. ممکن است برخی از منابع داده را که به طور خودکار قبلا وارد شده‌اند ببینید. در هر صورت برای ایجاد منبع داده جدید روی علامت به علاوه در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید.


منابع داده در استودیو داده گوگل

اکنون تصمیم بگیرید که می خواهید داده ها را از کجا وارد کنید: Google Analytics ،BigQuery ،Sheets یا هر منبع دیگر. حسابی را که به آن دسترسی دارید انتخاب کنید، سپس بر روی دکمه «اتصال» کلیک کنید.

سه سطح در استودیو داده گوگل

  یکی از مفیدترین ویژگی‌های استودیو داده گوگل این است که می توانید منابع داده را در سه سطح مختلف ویرایش کنید:

  • سطح گزارش: اگر شما یک منبع داده را به گزارش متصل کنید، می توانید از داده‌های موجود در تمام صفحات گزارش استفاده کنید. با این حال، توصیه میشود یک منبع پیش فرض برای کل گزارش برای مواردی که منبع داده وجود ندارد یا در سطح صفحه یا نمودار به درستی کار نمی کند، انتخاب کنید.
  • سطح صفحه: در اینجا می توانید نمای کلی از تمام صفحات گزارش خود را پیدا کنید. هنگامی که یک منبع داده را در یک صفحه قرار می دهید، می توانید منبع را در این صفحه خاص به عنوان پیش فرض تعریف کنید، حتی اگر منبع داده دیگری به عنوان پیش فرض در سطح گزارش تنظیم شود.
  • سطح نمودار: در اینجا می توانید نمایش گرافیکی داده‌های خود را مشاهده کنید. این منطقه پایین ترین سطح را در سلسله مراتب استودیو داده گوگل نشان می دهد. در این سطح، داده‌های دودویی شما به فرم‌های بصری تبدیل می شود.

ویرایش منابع داده در استودیو داده گوگل

نوع فیلد: قالب بندی معیار خود را انتخاب کنید. گزینه‌های زیر در دسترس هستند:

  • numerical: داده‌های خود را بر اساس مقدار عددی مرتب کنید.
  • date & time: با استفاده از این گزینه، داده‌های شما به ترتیب زمانی مرتب می شوند
  • boolean: این تنظیم برای داده‌های دودویی مفید است زیرا همه اطلاعات را با توجه به اصل ریاضی «درست» یا «غلط» مرتب می کند.
  • geographica: محتوای خود را با توجه به موقعیت جغرافیایی تنظیم کنید.

Field aggregation: گروهی را که می خواهید برای معیار خود استفاده کنید انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر معیار شما نسبتی مانند نرخ تبدیل است، از میانگین استفاده کنید. اگر یک مقدار مطلق است، باید از گروه کل استفاده کنید .

تنظیمات فیلتر

تنظیمات فیلتر برای تجزیه و تحلیل جامع ضروری است. می توانید از فیلترها برای درج یا حذف مجموعه داده‌های خاص در گزارش خود استفاده کنید. اگر به عنوان مثال یک فیلتر ورود به سیستم تعیین کنید، فقط مجموعه داده‌هایی به شما نشان داده می‌شوند که این شرایط را دارند. برای فیلترهای خروج، عکس این درست است: فقط مجموعه داده‌هایی که با شرایط ذکر شده مطابقت ندارند، نشان داده می شوند. شرط فیلتر حداقل از یک بند تشکیل شده است. چندین جمله را می توان با منطق «یا» ترکیب کرد (در این حالت اگر یکی از شروط صدق کند، درست است) یا منطق «و» (در این حالت اگر همه شرایط برقرار باشند، درست است). ترکیبی از هر دو منطق نیز امکان پذیر است.

برای تعیین شرایط فیلتر، یک بُعد (به عنوان مثال کشور) یا یک اندازه گیری (به عنوان مثال قیمت) و یک عملگر (به عنوان مثال «برابر یا بیشتر از») را انتخاب کنید و یک مقدار مقایسه را وارد کنید (به عنوان مثال «ایالات متحده آمریکا» یا «500»).

    شما میتوانید مولفه های زیر را در گزارش خود فیلتر کنید:
  • تعداد: به عنوان مثال، با فیلتر کردن «مقدار فروش بیشتر از 100»، مشتریان شما می توانند محصولات را از لیست محصولات پرفروش انتخاب کنند.
  • نمودارها: شما می توانید از فیلتر «کشور» برای ایجاد نمودار دایره ای برای مقایسه جغرافیایی مشتریان در مهمترین بازارهای خود استفاده کنید.
  • گزارش ها: یک فیلتر در سطح گزارش، بر هریک از نمودارهای گزارش تأثیر می گذارد. اگر می خواهید برای مهمترین مشتریان خود گزارشی ایجاد کنید، مقدار طول عمر «بزرگتر یا برابر با x» را به عنوان ویژگی فیلتر در سطح گزارش تنظیم کنید.
  • صفحات: فیلترها در سطح صفحه بر روی هر یک از نمودارهای صفحه مربوطه تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، می توان با فیلتر کردن «طبقه بندی دستگاه»، از صفحه اول گزارش خود برای ترافیک اپلیکیشن و از صفحه دوم برای ترافیک دسکتاپ استفاده کرد.

بهترین روش‌های طراحی در استودیو داده گوگل

وقتی نوبت به مصورسازی می رسد، همیشه ارائه ارتباطات انتزاعی به صورت تصویری و قابل فهم یک مسئله مهم است. در بازاریابی آنلاین، از تصاویر برای نشان دادن اشکال و تحولات کلیدی به منظور ارائه استدلال‌های قانع کننده استفاده می شود. از کدام عناصر طراحی می توانید در اینجا استفاده کنید؟

نکته: به طور کلی اگر گزارش از یک طراحی یکنواخت برخوردار باشد، واقعاً کمک می کند تا حواس بیننده به خاطر انحراف در طراحی گرافیک پرت نشود و بتواند بیشتر روی محتوا تمرکز کند.

هدر میتواند یک عنصر ساده و موثر برای افزایش میزان تشخیص در یک گزارش چند صفحه ای باشد. شما می توانید بلافاصله موارد مربوط به هر صفحه خاص را مشاهده کنید. در هدر به راحتی می توانید اطلاعات بیشتری مانند پیوندها به منابع دیگر را قرار دهید.
تقسیم کننده های صفحه می توانند ابزاری موثر برای تفکیک انواع مختلف محتوا باشند. به عنوان مثال، اگر داده ها را در یک صفحه برای بخش های مختلف تجاری قرار دهید، می توانید از تقسیم کننده های صفحه برای آشکارتر نشان دادن این تقسیم استفاده کنید.

هنگام طراحی اینفوگرافیک‌ها، قانون این است که اگر نمودارهای خود را به صورت منطقی رنگارنگ کنید گزارش شما از نظر بصری جذاب تر خواهد بود. گزارشی که فقط شامل جداول یا فقط نمودارهای میله‌ای است می تواند بیننده را به سرعت خسته یا حتی مرعوب کند. البته شما همچنین می توانید نمودارهای منحنی مینیمالیستی برای روندها و نمودارهای میله ای برای مقایسه گروه های مختلف داشته باشید. جداول خوب هستند اما اگر از ترکیب همه چیز استفاده کنید بهتر است.

به عنوان یک قاعده، اینفوگرافیک با طراحی مناسب نباید بیش از پنج رنگ داشته باشد. رنگ های خاکستری برای اطلاعات اولیه مناسب تر است. از رنگ‌های نشانه دار مانند قرمز یا نارنجی باید کم استفاده شود. استودیو داده گوگل دارای همه قالب‌های هنری و همچنین نقشه‌های جغرافیایی از نظر بصری جذاب است.




یک نقشه جغرافیایی در استودیو داده گوگل

پس از تکمیل گزارش، می توانید آن را با گروه‌های گیرنده خود به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که آدرس ایمیل گیرنده باید به یک حساب گوگل متصل باشد. در غیر این صورت گیرنده پیام خطایی دریافت می کند و نمی تواند داشبورد را مشاهده کند.

استودیو داده گوگل چه بهبودهایی میتواند پیدا کند؟

هنوز مواردی وجود دارند که می تواند بهبود یابند. به عنوان مثال، تبادل داده با Google Sheet مرتبط همیشه آسان نیست. ممکن است اسامی ابعاد اصلاح شده یا مقادیر معیارها بلافاصله منتقل نشوند. همچنین برخی از قالب بندی های اشکال همیشه تشخیص داده نمی شوند. این بدان معنی است که قالب بندی اعشاری (0.25) از یک قالب بندی درصدی (25٪) حاصل می شود.

خلاصه

در مجموع، استودیو داده گوگل ابزاری موثر است که قطعاً تجزیه و تحلیل داده‌های بصری را ساده می کند و با توجه به رابط کاربری بصری می تواند برای مبتدیان بسیار مفید باشد. این برنامه تحلیل گران حرفه‌ای را هدف قرار نمی دهد؛ ابزارهای دقیق تری برای متخصصان وجود دارد. با این حال برای نمایندگی ها، وبلاگ نویسان و یوتیوبرها، این استودیو یک برنامه ارزشمند برای پردازش داده‌های جمع‌آوری شده به روشی معنی دار است.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha