وفاداری مشتریان چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

معصومه ابراهیمی | بلاگ آتی کلاب | 532

با توجه به اینکه مشتریان دلیل اصلی تجارت شما هستند، مهم است که آن ها را در هر کاری که انجام می دهید در نظر بگیرید. بالاترین اولویت در کسب و کار شما، نیازمندی های مشتریان است. توجه به این نکته باعث فروش بیشتر و وفاداری طولانی مدت مشتری می شود.

وفاداری مشتریان چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

وفاداری مشتری (Customer Loyalty) می تواند در شرایط سخت و چالش برانگیز به شما کمک کند. این مطلب برای صاحبان مشاغلی است که می خواهند وفاداری مشتری به برند خود را در دوران شیوع بیماری کوئید-19 افزایش دهند.

  • از آنجایی که در دوران اپیدمی کوئید-19 مشتریان نسبت به بودجه های خود آگاه هستند، وفاداری به مشتری اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
  • مشتریان تکراری نسبت به مشتریان جدید به تجارت شما اعتماد بیشتری دارند؛ بنابراین بیشتر تمایل دارند تا برای برند شما هزینه کنند.
  • حفظ مشتری حدود پنج برابر ارزان تر از جذب مشتری جدید است.

با توجه به اینکه مشتریان دلیل اصلی تجارت شما هستند، مهم است که آن ها را در هر کاری که انجام می دهید در نظر بگیرید. بالاترین اولویت در کسب و کار شما نیازمندی های مشتریان می باشد. توجه به این نکته باعث فروش بیشتر و وفاداری طولانی مدت مشتری می شود.

ما برای حفظ و وفاداری مشتریان کسب و کار شما یک پیشنهاد عالی داریم
شروع وفاداری مشتریان با پلتفرم باشگاه مشتریان آتی کلاب
آتی کلاب

پلتفرم باشگاه مشتریان آتی‌کلاب برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در یک محیط جذاب و کاربردی، با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید و نیز با طرح های انگیزشی مختلف، مشتریان جدید جذب نمایید و با قدردانی از فعالیت ها و ارتباط آن ها با کسب و کار شما، آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

چرا وفاداری مشتری مهم است؟

وفاداری مشتری احتمال اینکه مجددا به شما مراجعه کند را افزایش می دهد. وفاداری ناشی از رضایت مشتری است و بیش از هر عامل دیگری مثل قیمت گذاری و در دسترس بودن اهمیت دارد. اگر مشتری به محصول، خدمات و یا برند شما وفادار باشد حاضر است هزینه ی بیشتری بپردازد و یا کمی بیشتر منتظر بماند.

تایلر رید، مدیر عامل شرکت آموزش شخصی PTPioneer می گوید: «وفاداری مشتری به معنای تفاوت بین یک مشتری است که یک بار خرید می کند و مشتری که به طور بالقوه تا پایان عمر به شما مراجعه می کند.» «اگر کارهای لازم برای ایجاد وفاداری مشتری را انجام دهید، آن مشتری در تجارت شما سرمایه گذاری می کند. هنگامی که کسب و کار شما در یک مقطع زمانی با مشکل روبرو است، این مشتریان وفادار هستند که به شما کمک می کنند تا سرپا باشید.»

این نکته به ویژه در زمان شیوع ویروس کوئید-19 مهم و مشهود است.

بیل زینکه، معاون ارشد بازاریابی در BELFOR Franchise Group، می گوید: «من فکر می كنم كه همه گیری کوئید-19 یک آزمایش وفاداری مشتری بود به این دلیل كه مصرف كنندگان را مجبور می كرد صادقانه ارزیابی كنند كه به چه ارائه دهندگان خدماتی اعتماد دارند.» «بنابراین، یکی از درس های کلیدی همه گیری این بوده است که در اوقات خوب، ایجاد وفاداری مشتری می تواند به شما در رشد سریعتر و سودآورتر کمک کند، و در زمان های سخت یا چالش برانگیز، می تواند تفاوت بین باقی ماندن و بیرون رفتن از آن تجارت باشد.»

در ادامه عمده ترین دلایل اهمیت وفاداری مشتریان را بررسی می کنیم:

  • مشتریان تکراری معمولاً بیشتر از مشتریان جدید هزینه می کنند. از آنجا که آن ها قبلاً به تجارت و محصولات یا خدمات آن اعتماد دارند، مشتریان موجود تمایل دارند هزینه بیشتری نسبت به مشتریان جدید خرج کنند.
  • مشتریان وفادار نرخ تبدیل بالاتری دارند. نرخ تبدیل متوسط مشتریان در حدود 60 تا 70 درصد است، در حالی که نرخ تبدیل مشتریان جدید 5 تا 20 درصد است. به عبارت دیگر، شما از مشتریان وفاداری که از سایت شما بازدید می کنند، ارزش بیشتری می گیرید.
  • وفاداری مشتری باعث افزایش سود می شود. هرچه وفاداری مشتری بیشتر باشد، سود شما نیز بهتر خواهد بود. در حقیقت، فقط 5٪ افزایش مشتری می تواند باعث افزایش سود تجاری 25٪ تا 95٪ شود.
  • حفظ مشتریان وفادار ارزان تر و آسان تر از جذب مشتریان جدید است بنابراین، حفظ مشتریان وفادار بسیار مقرون به صرفه است چون با پرداخت هزینه ی کمتر، سود بیشتری می توان به دست آورد.
  • مشتریان وفادار به دلیل اعتمادی که از خریدهای قبلی از برند شما داشته اند، تمایل بیشتری به خرید نسبت به مشتریان جدید دارند. این امر به ویژه در ایام تعطیلات، زمانی که مشتریان هدیه می خرند و بیشتر از هزینه های معمول در سایر روزهای سال خرید می کنند، بیشتر اتفاق می افتد.
  • داشتن مشتریان وفادار به شما کمک می کند تا از قبل برای امور مالی و بازاریابی خود برنامه ریزی کنید.
نکته ی قابل توجه

وفاداری مشتری می تواند فروش شما را بهبود بخشد و هزینه های بازاریابی شما را در مقایسه با جذب مشتری کاهش دهد. همچنین می تواند در شرایط سخت اقتصادی باعث رونق تجارت شما شود.

چگونه می توان در 7 گام حس وفاداری را در مشتریان ایجاد کرد؟

وفاداری مشتری چیزی نیست که بدون تلاش به دست بیاید. در ادامه 7 مرحله توضیح داده می شود تا بتوانیم وفاداری مشتری را به دست آوریم.

1. مشتریان خود را بشناسید و خودتان را هرچه بهتر به آن ها معرفی کنید.

Know Your Customers

برای ترویج وفاداری مشتریان، با مشتریان ارتباط بیشتری برقرار کنید و به آن ها فقط به عنوان یک مشتری که هزینه ای را پرداخت می کند، نگاه نکنید. نام، داستان و عادت های خرید آن ها را یاد بگیرید. به عنوان مثال می توانید در روز تولد آن شخص پیام تبریک ارسال کنید و تخفیفی برای وی درنظر بگیرید، ایمیل هایی که می دانید برای آن ها جذاب است ارسال کنید، در زمان هایی که تخفیفی بر محصولات خود اعمال می کنید و یا محصولات جدیدی را برای فروش تهیه کرده اید، از طریق پیامک به آن ها اطلاع رسانی کنید.

ارین لاین، مالک و تکنسین اصلی در Orlando West N-Hance Wood Refinishing، می گوید که تیم او در شناخت واقعی مشتریان خود متمرکز است تا «بتوانند نیازهای آن ها را پیش بینی کنند، ایرادهای کار خود را حل کنند و نتایج با کیفیتی را ارائه دهند که شایسته آن ها باشد. با وقت گذاشتن برای درک مشتری ما می توانیم پیشنهادات را بهتر دریافت کنیم.»

شما باید اطلاعات مربوط به خود و تجارت خود را به خوبی با مشتریان به اشتراک بگذارید تا مشتریانتان به نام تجاری شما اعتماد کنند. به عنوان مثال، آن ها را در مورد هرگونه اخبار تجاری به روز نگه دارید (قبل از اینکه به مطبوعات وارد شوند!). این به مشتریان کمک می کند انسانیت برند شما را ببینند و باعث می شود در انجام تجارت با شما راحت تر باشند.

2. یک پلن وفاداری برای مشتریان خود طراحی کنید.

Customers Loyalty Program

برنامه وفاداری مشتری راهی عالی برای تشویق و پاداش دادن به مشتریان وفادار است. این برنامه ها معمولاً معیارهایی برای پاداش دارند (به عنوان مثال مشتری باید ماهانه مبلغ X خردی کند)، اما مزایایی که مشتری دریافت می کند بسیار بیشتر از این هزینه ای است که پرداخت می کند. برنامه های وفاداری فرصتی را برای یادگیری ترجیحات مشتریان و طراحی استراتژی های ارتباطی فراهم می کند.

هرب جونز، مدیر ارشد بازاریابی Fracture، می گوید: «همه ما دوست داریم که باور کنیم مشتریان بارها و بارها از ما خرید می کنند و داشتن علاقه به برند ما یک انگیزه ی محرک برای آن ها باشد.» «برنامه ریزی ها اطمینان می دهند که شما مشتری های با ارزش خود را می شناسید و آن ها را نگه می دارید.»

انواع مختلفی از برنامه های وفاداری مشتری وجود دارد، مانند برنامه های کارت اعتباری، کارت های پانچ و سیستم های امتیاز. هدف همه ی این برنامه ها به دست آوردن انگیزه مشتریان برای صرف هزینه بیشتر برای محصولات یا خدمات شما است.

اگر یک برنامه وفاداری برای تجارت کوچک خود در نظر دارید، در ادامه سه گزینه با فناوری های پیشرفته ببه شما معرفی می کنیم:

طرح های تخفیف و پاداش (Discount Offers)

مسلماً یک طرح پاداش یکی از محبوب ترین ابتکارات وفاداری است که مشاغل امروزی ارائه می دهند. آن ها معمولاً با اعطای کوپن، کالای رایگان یا مشوق های دیگر به مشتریانی که با خرید در آنجا امتیاز مشخصی کسب کرده اند، کار می کنند. جوایز و برنامه های تخفیف دلیل بیشتری برای بازگشت دوباره مشتریان می باشد.

به عنوان مثال استارباکس (Starbucks) را در نظر بگیرید. در طرح وفاداری آن، هر بار که از منوی آن یک نوشیدنی یا کالای دیگری خریداری می کنید، امتیاز کسب می کنید. وقتی به تعداد مشخصی از ستاره ها می رسید، یک خرید رایگان دریافت می کنید. این به مشتریان کمک می کند در خریدهای خود احساس توجیه کنند، زیرا آن ها در تلاشند تا پاداشی را دریافت کنند که ممکن است در جای دیگر دریافت نکنند.

نامه نگاری مستقیم (Direct Mailing)

در این شیوه، صاحبان كالا و یا عرضه كنندگان خدمات، فهرستی از مخاطبین و مشتریان خود را به همراه آدرس های پستی و جزئیات تماسشان فراهم می آورند و سپس نامه هایی را نگارش، تهیه و تنظیم می كنند و در یک زمان معین برای آن فهرست ارسال می كنند.

پیشنهادات مبتنی بر کارت (Card-Linked Offers)

پیشنهادات مبتنی بر کارت - به عنوان مثال، بازپرداخت پول برای خرید با یک فروشنده خاص - راهی مناسب برای ارائه تخفیف است.

مک کارتر می گوید: در حالی که پیشنهادات مرتبط با کارت می توانند موثر باشند، اما باید اطمینان حاصل شود که مصرف کننده از این پیشنهاد آگاه است. مصرف کنندگان معمولاً فقط پس از دریافت صورتحساب از تخفیف مطلع می شوند و بنابراین ارزش استفاده از تخفیف برای سوق دادن مصرف کننده به سمت خرید کاملاً مشخص نیست.

3. یک طرح معرف تنظیم کنید. 

Referral Program

مانند یک طرح وفاداری، یک طرح ارجاع به مشتریان برای تعامل با یک کسب و کار پاداش می دهد. در این طرح ها اگر مشتری، کسب و کار و محصولات شما را به شخص دیگری معرفی کند، مزایای خاصی می تواند دریافت کند. این امر نه تنها به جذب مشتری کمک می کند بلکه یک بازاریابی موثر و مقرون به صرفه نیز می باشد، چون مشتریان فعلی شما را نیز برای ادامه ی کار نگه می دارد و انگیزه ای برای ادامه ی همکاری در فروش با شما در آن ها ایجاد می کند.

کسب و کار شما چه کاری را به بهترین نحو انجام می دهد؟ پیشنهادات بی نظیر شما چیست؟ برای چه چیزی بیشتر ارزش را قائل می شوید؟ پاسخ شما به این سوالات به شما کمک می کند تا برند خود را که بخش مهمی در جذب مشتری وفادار است، تنظیم کنید. برای برقراری ارتباط واقعی با خریداران، باید به برند خود وفادار بمانید و بر آنچه که به بهترین نحو انجام می دهید، تمرکز کنید. در بازار خود ثابت قدم باشید. تجارتی که مصرف کنندگان همیشه می توانند برای ارائه آن به آن اعتماد کنند.

4. بر روی نقاط قوت و ارزش های خود تمرکز کنید.

Strengths and Values

کسب و کار شما چه کاری را به بهترین نحو انجام می دهد؟ پیشنهادات بی نظیر شما چیست؟ برای چه چیزی بیشتر ارزش قائل می شوید؟ پاسخ شما به این سوالات به شما کمک می کند تا برند خود را که بخش مهمی در جذب مشتری وفادار است، هویت ببخشید. برای برقراری ارتباط واقعی با مشتریان، باید به برند خود وفادار بمانید و بر آنچه که به بهترین نحو انجام می دهید، تمرکز کنید. در بازار خود ثابت باشید. تجارتی که مصرف کنندگان همیشه می توانند برای ارائه آن به آن اعتماد کنند.

5. مشتریان را در شبکه های اجتماعی درگیر کنید.

Social Media

رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان هستند. بنابراین لازم است تا یک حساب کاربری فعال برای تجارت خود در شبکه های اجتماعی مختلف داشته باشید. یک راه برای ترغیب مشتریان این است که اطلاعات مربوط به پشت صحنه ی برند یا محصولات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید و با دنبال کننده های خود ارتباط داشته باشید.

6. بازخورد مشتری را دریافت کنید.

Customers Feedback

برای اینکه به مشتری نشان دهید چقدر برای وی ارزش قائل هستید و مایل به پیشرفت هستید، از آن ها بازخورد بگیرید. نظرسنجی ها و ایمیل های دریافتی را بررسی کنید تا بازخوردها را دریافت کنید. مشتریان بیشتر تمایل به همکاری با شرکت هایی را دارند که به نظرات آن ها ارزش می دهند. اما اینکه فقط به آن ها بگویید که نظراتشان برایتان مهم است کافی نیست؛ بازخورد مشتری را اجرا کنید تا به آن ها اثبات کنید.

نریسا ژانگ، مدیرعامل The Bright App می گوید: «به بازخورد مشتری گوش فرا دهید، از آن بازخورد برای بهبود تجارت خود استفاده کنید و سپس به مشتریان خود بگویید که آن ها را شنیده اید و مستقیماً راه حل هایی را برای تجربه بهتر آن ها به کار گرفته اید.» وی افزود: «حتی اگر به نظرات مشتری برای ایجاد پیشرفت گوش می دهید، حتماً صریحاً درباره این بهبودها به مشتریان خود بگویید.»

7. داده های مشتری را ذخیره کنید.

Customers Data

مشاغلی که داده های مشتری را ذخیره می کنند، خرید مشتریان با آن ها را در آینده راحت تر می کند. به عنوان مثال، می توانید به اعضا اجازه دهید تا در برنامه تلفن همراه یا وب سایت شما یک حساب کاربری ایجاد کنند که اطلاعات حمل و نقل و پرداخت آن ها را برای خرید سریع ذخیره کند. به این ترتیب، آن ها با یک لمس می توانند اطلاعاتی مثل شماره کارت خود را وارد کنند و نیازی نیست با هر بار خرید آن را به صورت دستی وارد کنند.

به عنوان مثال آمازون را در نظر بگیرید. اعضای اصلی می توانند با کلیک کردن روی "اضافه کردن به لیست" در زیر یک محصول مورد نظر، سفارشات خود را انجام دهند. راحتی از این قبیل می تواند مشتریان را ترغیب به خرید مکرر از تجارت شما کند.

 
نکته ی قابل توجه

وفاداری مشتری را از طریق شخصی سازی ایجاد کنید و پیام خود را متناسب با مشتری تنظیم کنید. برای بهبود رضایت بیشتر مشتری، از نظرسنجی ها و بررسی ها استفاده کنید.

ما برای حفظ و وفاداری مشتریان کسب و کار شما یک پیشنهاد عالی داریم
شروع وفاداری مشتریان با پلتفرم باشگاه مشتریان آتی کلاب
آتی کلاب

پلتفرم باشگاه مشتریان آتی‌کلاب برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در یک محیط جذاب و کاربردی، با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید و نیز با طرح های انگیزشی مختلف، مشتریان جدید جذب نمایید و با قدردانی از فعالیت ها و ارتباط آن ها با کسب و کار شما، آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha