Google Analytics؛ تحلیلگر سایت برای موفقیت در فروش اینترنتی

فاطمه السادات حسینی | بلاگ آتی استور | 268

Google Analytics ابزاری برای تحلیل و آنالیز سایت است که گوگل رایگان در اختیار افراد قرار داده است. این ابزار تحلیل‌گر می‌تواند اطلاعات بسیار کاملی را دربارۀ ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و کلی اطلاعات و گزارشات سودمند را در اختیار مدیران وب‌سایت‌ قرار دهد.

Google Analytics؛ تحلیلگر سایت برای موفقیت در فروش اینترنتی

کارهای زیادی برای راه اندازی یک وب سایت موفق انجام می شود. ابتدا باید یک رویکرد روشن و جامع ایجاد و به یک طراحی جذاب ظاهری تبدیل شود. سپس باید یک محیط مناسب برای تعامل کاربر با وب سایت ایجاد کرد. بعد از چارچوب اساسی، گام بعدی ایجاد و ارائه محتوای بی نظیر و با کیفیت بالا است. سرانجام، کمپین های بازاریابی و رتبه بندی مناسب موتور جستجو اطمینان حاصل می کند که بازدید کنندگان به نتیجه نهایی می رسند. اما بعد چه اتفاقی می افتد؟ سنجش تأثیر سیاست های مختلف مانند سئو، تبلیغات یا لینک ها برای شناخت عملکرد یک پروژه وب بسیار مهم است. ابزارهای تجزیه و تحلیل وب وظیفه جمع آوری اطلاعات در مورد رفتار کاربران اینترنت را دارند. Google Analytics معروف ترین و محبوب ترین این ابزارهاست.

آیا میدانید

آیا می دانید، Google Analytics به 40 زبان مسلط است!

 

Google Analytics چیست؟

Google Analytics ابزاری برای تجزیه و تحلیل وب سایت است. این ابزار که در ابتدا تحت عنوان "مانیتور ردیابی Urchin" شناخته می شد، توسط شرکت نرم افزاری Urchin توسعه یافت که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد. اکنون Google Analytics نامیده می شود، مانیتور ردیابی از کوکی ها استفاده می کند که اطلاعات متنوعی در مورد رفتار بازدید کنندگان وب سایت را ذخیره می کند. با اندازه گیری این داده ها، اپراتورهای وب سایت می توانند برای پاسخ به سوالات زیر به آمار دقیق دست یابند:

  • چه تعداد کاربر در یک بازه زمانی مشخص از وب سایت یا صفحه خاصی بازدید کرده اند؟
  • کاربران چه مدت زمانی را در وب سایت یا یک صفحه خاص می گذرانند؟
  • آیا کاربران از طریق Google، موتور جستجوی دیگر یا وب سایت دیگری به وب سایت دسترسی پیدا می کنند؟
  • آیا کاربران از منطقه محلی، سایر مناطق کشور یا خارج از کشور هستند؟
  • چه تعداد کاربر فعالیت هایی از قبیل خرید، بارگیری، ثبت نام، ورود به سیستم، کلیک تبلیغات و غیره را انجام می دهند؟
  • در چه زمانی بازدیدکنندگان از وب سایت خارج می شوند؟

به این ترتیب، ابزار تجزیه و تحلیل مشخصات کامل بازدید کنندگان وب سایت را ایجاد می کند. Google این حق را برای خود محفوظ می دارد که تمام داده های به دست آمده را در سرورهای خود ذخیره کند.

چگونگی بهره مندی مدیران وب سایت ها از Google Analytics

داده های جمع آوری شده از بازدیدکنندگان، به مدیران وب یک بینش بسیار خوب و عمیق در مورد اثربخشی و کیفیت محتوای آن ها ارائه می دهند. در عین حال، این داده ها در مورد عملکرد کمپین های تبلیغاتی بازخورد می دهند. به عنوان مثال، با اتصال Google AdWords با Google Analytics، فیلتر کردن کلمات کلیدی موفق و اینکه در چه مکان هایی به بهینه سازی یا تنظیم نیاز دارند، آسان است. مدیران وب سایت همچنین می توانند با تجزیه و تحلیل داده هایی که مدت زمان حضور کاربران در سایت را اندازه گیری می کنند، موثرترین صفحات را تشخیص دهند. این، همراه با اطلاعاتی در مورد نحوه دسترسی کاربران به هر صفحه جداگانه، به ایجاد یک تصویر دقیق از پیوندهایی که محتوای قوی تری دارند و بهتر کار می‌کنند کمک می‌کند. 

 

نکته

استفاده استراتژیک از Google Analytics می تواند به شما کمک کند وب سایت خود را بهینه کنید و در نتیجه، رتبه و میزان فروش خود را بهبود ببخشید.

 

داده های ارائه شده توسط Google Analytics برای ردیابی موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان به هدف گذاری در بازاریابی کمک می کند. به عنوان مثال، در کسب و کاری با محدوده یک استان، اگر اکثر بازدید کنندگان سایت در استان های مختلف پراکنده باشند، خبر بدی است. اما اگر یک فروشگاه آنلاین برای فروش به سراسر کشور، همان نتایج را داشته باشد، دستاورد بسیار خوبی است.

گوگل آنالیتیکس

تنظیمات Google Analytics برای وب سایت خودتان

برای استفاده از Google Analytics برای وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه آنلاین و یا حتی کانال شبکه های اجتماعی خود، می توانید یک حساب جدید در صفحه اصلی Analytics ایجاد کنید یا یک حساب AdWords موجود را با این سرویس متصل نمایید. در این حالت، ابزار ردیابی می تواند به راحتی در زیر صفحه 'Tools and Analysis' قرار گیرد. هر دو این روش ها ابتدا به حساب Google نیاز دارند.

در منوی Google Analytics می توانید ویژگی های خاصی را درباره وب سایت و اپ فروشگاه اینترنتی و یا شبکه های اجتماعی خود وارد کرده و مشخص نمایید که کدام یک از کاربران سرویس می توانند به داده ها دسترسی داشته باشند. اگر می خواهید اطلاعات مربوط به نوع خاصی از تبدیل را بدست آورید، می توانید هدفی را انتخاب کنید. پنج نوع هدف برای انتخاب وجود دارد:

هدف (Target): یک URL خاص بارگیری می شود

مدت زمان (Duration): نشست هایی که بیش از یک دوره زمانی خاص هستند

صفحات در هر نشست (Pages/screens per session): نشست هایی که تعداد مشخصی از صفحات در آن ها مشاهده می شود

رویداد (Event): یک اقدام مشخص، مانند پخش یک فیلم یا کلیک روی یک تبلیغ

هدف هوشمند (Intelligent Goal): بازدیدهای دارای بالاترین امتیاز که توسط Analytics تعریف شده اند، به عنوان معیار تبدیل ها اندازه گیری می شوند.

اگر ابزاری را تنظیم کرده اید، کافی است کد رهگیری Google Analytics را در پروژه وب خود وارد کنید. برای این کار می توانید از Google Tag Manager استفاده کنید، که به ویژه برای افزودن برچسب های دیگر به وب سایت شما بسیار مفید است.

برای ردیابی در اپ به Google Analytics SDK برای Android یا iOS نیاز دارید. این را می توانید از همان مکان کد تنظیمات، در تنظیمات حساب خود دریافت کنید. متناوباً، می توانید Google Tag Manager را برای Mobile SDK برای Android یا iOS بارگیری کنید.

 

ما برای راه اندازی وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی شما یک پیشنهاد ویژه داریم
به همراه خدمات سئو
آتی استور

پلتفرم فروشگاهی آتی‌استور برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در کمترین زمان و با حداقل هزینه، فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را راه اندازی نمایید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha