بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 286

بازاریابی برونگرا یکی از محبوب ترین ارتباطات تبلیغاتی برای تماس با مشتریان، اطلاع رسانی به آن ها در مورد محصولات یا خدمات و ایجاد فروش ایده آل است. اساس آن این است که صاحبان کسب و کار به طور فعالانه به مشتریان خود نزدیک می شود تا آن ها را از هر گونه اخبار شرکت مطلع کنند. اما آیا اکنون با وجود رسانه های آنلاین، این اقدامات بازاریابی برونگرا هنوز معنی دارد؟

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

تعریف بازاریابی برونگرا

در بازاریابی برونگرا، پیام های تبلیغاتی در کانال های مختلف توزیع می شوند. صرف نظر از کانال توزیع، شرکت ها تماس با مشتریان خود را آغاز می کنند و آخرین اطلاعات مربوط به محصولات، تبلیغات، پیشنهادات و خدمات را به آن ها ارائه می دهند، بدون این که مشتری تمایلی به خرید آن داشته باشد. بازاریابی برونگرا، که اغلب به عنوان بازاریابی "قدیمی" نیز نامیده می شود، روش سنتی بازاریابی است که دسترسی آن کاملاً به کانال مورد استفاده بستگی دارد. مترادف بازاریابی برونگرا شامل "بازاریابی تحت فشار" و "بازاریابی وقفه ای" است.

برخلاف بازاریابی برونگرا، بازاریابی درونگرا به گونه ای طراحی شده است که مشتریان بتوانند خودشان پیشنهادهای مرتبط با سلیقه شان را پیدا کنند.

بازاریابی برونگرا از کدام کانال های تبلیغاتی استفاده می کند؟

بازاریابی برونگرا می تواند از هر کانال تبلیغاتی استفاده کند که در آن پیامی به صورت ناخواسته برای مشتری احتمالی فرستاده می شود. متداول ترین روش ها برای بازاریابی برونگرا تبلیغات مستقیم، تماس تلفنی یا ارسال پیامک و یا ایمیل (کمپین های گسترده ایمیل) است. پیگیری اخبار و رویدادها، ارائه نمایشگاه های تجاری و همچنین تبلیغات در تلویزیون، رادیو، چاپ و ارتباط مستقیم شخصی از استراتژی های بازاریابی برونگرا است که می توان روزانه با آن ها روبرو شد.

در اصل چهار نوع کانال وجود دارد:

رسانه های چاپی: شامل تبلیغات مطبوعاتی، آگهی ها و اعلامیه هایی که در صندوق پستی شما فرستاده می شود، است.

تبلیغات در فضای باز: علاوه بر این، بازاریابی برونگرا شامل بیلبوردها و تبلیغات روی پست چراغ ها، کنار پیاده رو ها نیز می شود. تبلیغات در فضاهای عمومی نیز "خارج از رسانه های خانگی" خوانده می شود. تبلیغات در فضای باز شامل تبلیغات اتوبوس و قطار نیز می باشد.

تلویزیون و رادیو: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی نیز نوعی بازاریابی برونگرا است .

اینترنت: بنرهای تبلیغاتی در سایر وب سایت های به عنوان بازاریابی برونگرا حساب می شوند.

بازاریابی برونگرا چگونه کار می کند؟

بسته به اینکه از کدام کانال تبلیغاتی استفاده می کنید، هدف این نوع بازاریابی جلب توجه مخاطبان هدف به محصول یا خدمات تبلیغ شده است. برای دستیابی به این هدف از استراتژی Push استفاده می شود. تفاوت استراتژی Puah و Pull در اینجا نشان داده شده است:

استراتژی Push: این نوع بازاریابی به گونه ای است که سازنده می خواهد کالاهای خود را به بهترین شکل ممکن در قفسه های خرده فروشان به نمایش بگذارد تا توسط بیشترین مشتری ممکن دیده شود.

استراتژی Pull: در نتیجه تلاش های گسترده برندینگ از طرف شرکت، تقاضای مشتری برای یک محصول خاص وجود دارد، بنابراین خرده فروشان عملا مجبور می شوند آن را در محدوده محصول خود قرار دهند.

این شرکت ها سعی دارند با تبلیغات یا اقدامات دیگر، مانند محصولات آزمایشی، مشتریان را متقاعد کنند که به این محصول نیاز دارند. یک نوع از استراتژی Push در بازاریابی برونگرا، برچسب های فروش است. این نوع استراتژی مشتریان را به خرید محصولی ترغیب می کند که شاید هرگز به فکر خرید آن نرفته باشند. سایر روش های این استراتژی عبارتند از: کمپین های تخفیفی، فروش کاتالوگ و ....

وقتی نوبت به فروش کاتالوگ می رسد، سبد کالایی به مشتریان ارائه می شود که می توانند انتخاب هایی داشته باشند. بهترین سناریو این است که لحظه ای که مشتری به پیشنهادها نگاه می کند، نیاز به خرید چیزی را احساس کند. همین امر در مورد فروشگاه های آنلاین نیز وجود دارد. مشتریان معمولاً توصیه های ناخواسته را بر اساس توصیه های ثابت دریافت می کنند. این توصیه ها برای ایجاد علاقه بیشتر در مشتریان و آشنایی بیشتر آن ها با محصولات و خدمات فروشگاه است.

مزایا و معایب بازاریابی برونگرا

اقدامات بازاریابی برونگرا، در بیشتر موارد، می تواند به عنوان تبلیغات شناخته شود حتی اگر به وضوح به این ترتیب مشخص نشده باشد، به این معنی که برای مشتری تعجب آور نیست. قطعاً این مورد در مورد نمونه های خاص تبلیغات در فضای باز وجود دارد. مثلا رهگذران تبلیغات را در بیلبوردها می خوانند و محصولات در ذهنشان به یاد می ماند. همچنین با تبلیغات تلویزیونی، ملودی ها و تصاویر تبلیغاتی ناخودآگاه با یک محصول خاص مرتبط هستند و هنگام تصمیم گیری در مورد محصول یا کالایی، بر افراد تأثیر می گذارند.

نکته این است که اکثر مردم قادر به دیدن تبلیغات جالب و جذاب هستند که خیلی زود از آن خسته نشوند. امروزه مصرف کنندگان مجبورند هر روز اطلاعات بی شماری را فیلتر کنند، این بدان معنی است که هر چیز ی که بلافاصله مورد توجه آن ها قرار نگیرد، نادیده گرفته خواهد شد.

به همین دلیل، بازاریاب ها مجبور می شوند از روش های جدید بازاریابی برونگرا استفاده کنند، یا به طور کامل از روش های قدیمی چشم پوشی می کنند. ناگفته نماند که تفکیک بین مکان، گروه هدف و مواردی که تبلیغ می کنید، مهم است. برای فروشگاه های مواد غذایی محلی، بروشور ها و بخشنامه ها ممکن است بهترین انتخاب باشد. با این حال، یک شرکت نوپا که می خواهد محصول ابتکاری خود را تبلیغ کند، ممکن است یک استراتژی کاملاً متفاوت مانند یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی را انتخاب کند.

مشکل دیگر در بازاریابی برونگرا این است که رابطه بین هزینه و موفقیت قابل تأیید نیست زیرا هیچ بازخورد مستقیمی وجود ندارد. به عنوان مثال ایمیل های تبلیغاتی اغلب بدون باز شدن به سطل بازیافت ارسال می شوند. این بدان معنی است که می توان از گروه هدف عبور کرد. بدترین حالت این است که مشتریان بالقوه می توانند فکر منفی در مورد نام تجاری داشته باشند زیرا از همه تبلیغات آزرده خاطر شده اند.

مزایای بازاریابی برونگرا

تبلیغات دارای برچسب یا فایل شناسایی هستند.

تحویل آسان برای تبلیغات منطقه ای از طریق نامه های مستقیم.

واکنش های منفی توسط سایر مشتریان ثبت نمی شود.

معایب بازاریابی برونگرا

سرمایه گذاری بر آن کمی دشوار است.

موفقیت کمی نسبت به تلاش و هزینه ای که برای آن انجام شده است دارد.

گروه هدف مورد نظر اغلب در زمان خاص مورد خطاب قرار نمی گیرند.

بازاریابی درونگرا در مقابل بازاریابی برونگرا

در دهه های اخیر، بازاریابی از طریق بازار محبوب ترین روش برای جلب توجه یک شرکت به محصولاتش بود. اعلامیه ها، پوسترها و بیلبوردها و همچنین تبلیغات رادیویی و تلویزیونی به معنای آگاهی بیشتر مشتریان بالقوه از این شرکت و محصولات آن بود. با این حال، بازاریابی های درونگرا و برونگرا هنوز تأثیرات خود را از دست نداده اند.

با این حال، بسیاری از شرکت های بازاریابی آنلاین دریافته اند که ترکیب اقدامات بازاریابی درونگرا و برونگرا اغلب مفید و موثر هستند. فروشگاه های آنلاین (به عنوان مثال آمازون) از این نظر پیشگام هستند. به دلیل پایگاه داده های گسترده ای که با فعالیت مشتری در سایت آن ها ایجاد می شود، آن ها می توانند تبلیغات و توصیه های مربوطه را برای کاربران خود ارسال کنند تا محصولات خود را بیش از پیش جذاب کنند. در حالت معمول، مشتریان فقط کالاهایی را می بیند که واقعاً به آن ها علاقه مند هستند.

بازاریابی درونگرا معمولاً ارزان تر و پردرآمدتر از بازاریابی برونگرا است. اما در برخی موارد بازاریابی برونگرا همچنان روش خوبی برای جذب مشتری است. رسانه های اجتماعی تقریباً در همه جای زندگی روزمره به مردم دسترسی دارند. تبلیغات خاص کاربر، که بخشی از بازاریابی برونگرا نیز هستند، در درگاه های ویدیویی نشان داده می شوند. با این حال، روند مشخصی وجود دارد که بازاریابی برونگرا در ترکیب با بازاریابی درونگرا به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار گیرد.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha