بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 375

علاوه بر بازاریابی از طرق پست الکترونیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEA) و شبکه های اجتماعی، بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای یکی از پرطرفدارترین و موثرترین روش ها برای افزایش موفقیت کسب و کار شما در فضای اینترنت است. در این مطلب، شما با مفهوم بازاریابی درونگرا و معیارهای یک کمپین موفقیت آمیز مرتبط با این نوع از بازاریابی آشنا خواهید شد.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای چیست؟

بازاریابی درونگرا که به بازاریابی جاذبه ای هم معروف است، نوعی بازاریابی است که در آن شما مستقیماً مشتریان خود را صدا نمی زنید، بلکه آن ها از طریق محتوای ارزش افزوده به سمت شما می آیند و جذب کسب و کار و سایت شما می شوند.

بدست آوردن مشتریان جدید هیچگاه آسان نبوده است، اما به لطف شبکه جهانی اینترنت که به یک پایگاه ارتباطی مرکزی تبدیل شده، میتوانید از آن به عنوان مبنایی عالی برای جذب مشتریان استفاده کنید. اکنون تبلیغات نه تنها می توانند در نتایج موتور جستجو، بلکه مستقیماً در شبکه های اجتماعی نیز نمایش داده شوند. با این حال، حتی اگر هزینه ها در مقایسه با تبلیغات در تلویزیون و چاپ، کمتر باشد، رقابت زیادی در بازاریابی آنلاین بین شرکت ها وجود دارد. و کسب و کارهای کوچک تر نیاز به صرف وقت و هزینه ی بیشتری برای پیشبرد اهداف خود در این حوزه دارند.

مفهوم بازاریابی درونگرا، برخلاف رویکردهای سنتی، مبتنی بر مخاطب قرار دادن مستقیم مشتریان نیست. مشتری های جدید فقط با دیدن یک آگهی تبلیغاتی، یا گوش دادن به آن ها در رادیو، ایجاد نمی شوند. بازاریابی درونگرا مبتنی بر این ایده است که کاربرانی که به دنبال یک محصول خاص هستند، راه خود را به وب سایت شما پیدا می کنند و به اراده خود، مشتری جدید می شوند. هدف اصلی بازاریابی دورنگرا ارائه ارزش به کاربران از طریق مطالب آموزنده، موضوعات یا راه حل های مفید است.

مراحل زیر مهمترین مراحلی را که باید برای تبدیل بازدید کننده به مشتری یا حتی طرفدار کسب و کار شما نیاز داشته باشند، توضیح می دهند.

مرحله 1: ایجاد ترافیک در وب سایت

وظیفه اصلی بازاریابی درونگرا ایجاد ترافیک برای وب سایت یک کسب و کار است. در این زمینه، شما در مورد بهینه سازی موتور جستجو فکر خواهید کرد. استراتژی تولید محتوای شما از اولویت بالاتری برخوردار است زیرا با کمک محتوای آموزنده و با کیفیت بالا می توانید گروه هدف خود را جذب کنید زیرا بیشترین احتمال مشتری شدن را دارند. یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی دورنگرا، وبلاگ نویسی است، زیرا یک وبلاگ به راحتی می تواند در پروژه وب سایت موجود شما ترکیب شود.

علاوه بر این، توصیه می شود از پلتفرم های مرتبط با گروه هدف خود مانند Facebook ،YouTube ،Instagram یا Snapchat استفاده کنید. محتوای قوی در اینجا نیز کاملا موثر است. فیلم ها و اینفوگرافیک ها به خصوص در بین کاربران شبکه های اجتماعی محبوب هستند. می توانید از طریق این کانال ها با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و آخرین اخبار مربوط به شرکت خود را به اشتراک بگذارید. در وب سایت شرکت خود می توانید پادکست، وبینار، کتاب الکترونیکی یا مقاله ارائه دهید.

مرحله 2: تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ

اگر توانسته اید بازدیدکنندگان وب سایت خود را تحت تأثیر قرار دهید، باید از مزایای کار خود بهره مند شوید. حجم بالای ترافیک نشانه خوبی برای سایت شماست و برای رتبه بندی موتور جستجو نیز مهم است. گام بعدی تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ، دریافت اطلاعات تماس آن ها (به ویژه شماره تلفن/موبایل و آدرس ایمیل) است. اگر این کار را نکنید، ریسک ترک بازدیدکنندگان از سایت خود و عدم مراجعه مجدد را دارید و دیگر راهی برای برقراری ارتباط با آن ها ندارید.

ساده ترین راه برای دستیابی به این هدف دسترسی به اطلاعات تماس با مشتریان است. اگر به عنوان مثال، خریدار احتمالی می خواهد کتاب الکترونیکی شما را دریافت کند یا در یک وبینار شرکت کند، از آن ها بخواهید شماره موبایل و یا آدرس ایمیل خود را وارد کنند. ایده دیگر این است که هنگامی که کاربر اطلاعات تماس خود را به اشتراک گذاشت، اجازه دسترسی به ویژگی های اضافی در وب سایت خود را فراهم کنید. بسیار مهم است که شما در فعالیت های اینترنتی خود از قبیل "من می خواهم در وبینار شرکت کنم" در وب سایت خود بخوبی انجام دهید.

مرحله 3: تبدیل سرنخ به مشتری

جمع آوری اطلاعات تماس بازدید کنندگان یک دارایی ارزشمند است، اما به عنوان یک بازاریاب درونی باید بدانید که چگونه از این داده ها به نفع خود استفاده کنید. ابتدا باید سرنخ های کشف شده را در یک پایگاه داده مرکزی جمع آوری کنید. به این ترتیب، می توانید در حین جذب مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری، تک تک کاربران یا گروه های کاربری خاصی را ردیابی کنید.

تجزیه و تحلیل مشتریان جدید بالقوه به عنوان پایه ای برای تماس بعدی با آن ها محسوب می شود. هرچه بیشتر سفارشی سازی کنید، شانس موفقیت شما بیشتر می شود. تا آنجا که ممکن است با مشتریان احتمالی خود در ارتباط باشید و خواهید دید که این تلاش در طولانی مدت نتیجه می دهد، که با افزایش اعتماد و فروش، قابل تشخیص است.

مرحله 4: حفظ و وفاداری مشتری

اگر محتوای کافی وجود داشته باشد، برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، میزان ترافیک به طور مداوم در حال افزایش باشد و تعداد کافی مشتری جذب شود، می توانید کمپین بازاریابی دورنی خود را یک موفقیت حساب کنید. با این حال، این بدان معنا نیست که دیگر هیچ کاری نباید بکنید. به دست آوردن مشتریان جدید برای رشد شرکت شما مهم است، اما نگه داشتن این مشتریان تا حد ممکن بسیار مهمتر است. از یک طرف، متقاعد کردن مشتریان موجود برای خریدهای آینده آسان تر از شروع کار با مشتری جدید است. از طرف دیگر، بازاریابی درونی، مشتریان راضی را تشویق می کند تا تبلیغات خود را برای شما انجام دهند.

برای حفظ ارتباط با مشتریان خود، همیشه باید با آن ها در تماس باشید. خبرنامه ها، پست های وبلاگ یا پست های شبکه های اجتماعی بسیار مفید هستند. پس از مرحله اولیه، اطمینان حاصل کنید که محتوا با کیفیت و متناسب با کاربران شما باشد، زیرا در صورت کاهش کیفیت، کمپین ورودی شما موفقیت کمتری خواهد داشت.

ما برای حفظ و وفاداری مشتریان کسب و کار شما یک پیشنهاد عالی داریم
شروع وفاداری مشتریان با پلتفرم باشگاه مشتریان آتی کلاب
آتی کلاب

پلتفرم باشگاه مشتریان آتی‌کلاب برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در یک محیط جذاب و کاربردی، با مشتریان فعلی خود در ارتباط باشید و نیز با طرح های انگیزشی مختلف، مشتریان جدید جذب نمایید و با قدردانی از فعالیت ها و ارتباط آن ها با کسب و کار شما، آن ها را به مشتریان وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

مثال هایی از کمپین های بازاریابی درونگرای موفق

کمپین های تبلیغاتی مختلف در گذشته های نزدیک به طرز چشمگیری نشان داده اند که بازاریابی درونگرا بسیار موفق کار می کند.

Coca Cola:

در سال 2011، تولید کننده نوشابه برچسب های جدیدی را روی بطری های خود در استرالیا منتشر کرد و شعار خود را "یک کوکا را به اشتراک بگذارید با...."(Share a Coke with…) اعلام کرد و به دنبال آن یکی از حدود 250 نام محبوب شد. این ایده شروع خوبی داشت، آمار فروش و سود را افزایش داد و به سرعت به شبکه های اجتماعی راه یافت، جایی که مشتریان عکس های بطری های خود را به اشتراک می گذاشتند. این کمپین نه تنها توجه مشتریان موجود را جلب کرد، بلکه منجر به ایجاد تشویق های جدیدی نیز از سوی مشتریان دیگر شد.

Dove:

بسیاری از شرکت ها از مسابقات به عنوان راهی برای جذب مشتری استفاده می کنند. به عنوان مثال، Dove، رند مراقبت بهداشتی و شخصی، مسابقه ای را برگزار کرد به نام "زیبایی واقعی باید به اشتراک گذاشته شود" که در آن طرفداران باید توضیح دهند که چرا دوست آن ها زیبایی واقعی را نشان می دهد. این یک کمپین بسیار موفقیت آمیز بود و با ایده داو در مورد "افراد واقعی" و به اشتراک گذاری آن مطابقت داشت.

مزایا و معایب بازاریابی درونگرا

مزایای بازاریابی درونگرا

  • هزینه های نسبتاً کم: محتوای با کیفیت بالا و هدف گرا قطعاً دارای هزینه هایی است. اما در مقایسه با هزینه تبلیغات در رسانه های چاپی و تلویزیون بسیار کمتر است. این امر خصوصاً برای شرکت های نوپا و شرکت هایی که بودجه کمی دارند مفید است.
  • کاملاً متناسب با گروه هدف: کمپین های درونگرا کاملاً متناسب با گروه هدف هستند و به طور کلی امید زیادی در موفقیت می دهند.
  • شانس بیشتر موفقیت در بلندمدت: اگر انتظارات مشتریان را به صورت بلندمدت برآورده کنید، این احتمال وجود دارد که آن ها شرکت شما را معرفی کنند و با توصیه محصول یا خدمات خود به شما در جذب مشتری جدید کمک کنند.

معایب بازاریابی درونگرا

  • رسیدن به موفقیت مدتی طولانی است: رضایت مشتری باید تمرکز شما باشد، نه فشار مستقیم برای فروش. این بدان معناست که قبل از اینکه نتیجه ای حاصل شود، باید زمان و هزینه زیادی سرمایه گذاری شود.
  • تقاضا های زیاد در مورد مراقبت از مشتری: هنوز وظیفه تأمین منظم محتوای با کیفیت بالا برای کل کاربران وجود دارد و به دلیل افزایش تقاضای مشتریان عادی، کار آن ها آسان تر نمی شود.
  • تمرکز بر تولید سرنخ می تواند تأثیر بازدارنده ای داشته باشد: بسیاری از کاربران به دلایل حفظ حریم خصوصی تمایلی به افشای اطلاعات شخصی خود ندارند. علاوه بر این، احتمالاً اطلاعات نامعتبری را ارائه دهند.

مفهوم تبلیغات بلند مدت با تمرکز روشن روی گروه هدف

بازاریابی درونگرا دارای شهرتی است که به ویژه از نظر هزینه مقرون به صرفه از بازاریابی سنتی است. با این حال، شما نباید هزینه های لازم و مهم تر از همه تلاش برای ارتقاء مستمر کیفیت در آن را دست کم بگیرید. بازاریابی محتوا، بازاریابی خبرنامه، بهینه سازی موتور جستجو و مدیریت ارتباط با مشتری، اجرای محتوای با کیفیت بالا، که کاملاً مطابق با علاقه کاربران است، به صبر و حوصله و انرژی خاصی نیاز دارد.

طراحی و راه اندازی وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی شما با ما
آتی استور

پلتفرم فروشگاهی آتی‌استور برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در کمترین زمان و با حداقل هزینه، فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را راه اندازی نمایید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha