تجارت اجتماعی؛ ترکیب تجارت الکترونیکی و شبکه های اجتماعی

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 759

تجارت اجتماعی یا Social Commerce مفهومی جدید در حوزه تجارت الکترونیک است. این تجارت در حقیقت ترکیبی از تجارت الکترونیکی با رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی به منظور تسهیل در معرفی، خریدوفروش آنلاین محصولات و خدمات و به اشتراک گذاری نظرات و تجربه خرید در بستر شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها می باشد. تجارت اجتماعی به عنوان زیرشاخه‌ای از تجارت الکترونیکی و با کمک شبکه های اجتماعی، تراکنش‌ها را تسهیل و موجب افزایش و بهبود تجربه خرید آنلاین می شود.

تجارت اجتماعی؛  ترکیب تجارت الکترونیکی و شبکه های اجتماعی

تجارت الکترونیکی شامل خرید و فروش آنلاین محصولات و خدمات از طریق اینترنت است. در تجارت الکترونیکی مشتریان با مراجعه به وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی، محصولات را از طریق تصاویر و توضیحات ارائه شده توسط فروشندگان بررسی، انتخاب و بصورت آنلاین خرید می کنند. برخی از وب سایت های برجسته در حوزه تجارت الکترونیک عبارتند از Amazon، Flipkart،eBay ، Alibaba و ...

تجارت الکترونیک
آتی استور

پلتفرم فروشگاهی آتی‌استور برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در کمترین زمان و با حداقل هزینه، فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را راه اندازی نمایید.

با گسترش شبکه های اجتماعی، مفهوم جدیدی به نام تجارت اجتماعی در حوزه تجارت الکترونیکی مطرح شد. تجارت اجتماعی ترکیبی از تجارت الکترونیکی با رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی می باشد که تراکنش‌ها را برای خریداران تسهیل و موجب افزایش و بهبود تجربه خرید آنلاین آن ها می شود. برخی از شبکه های اجتماعی فعال در حوزه تجارت اجتماعی که بستر خرید آنلاین را بصورت مستقیم در خود داشته و کاربر برای خرید محصول مورد نظرش نیاز به هدایت به سایت فروشنده را ندارد عبارتند ازFacebook ، Instagram و Pinterest.

ارزش افزوده تجارت اجتماعی برای فعالان تجارت الکترونیکی

ارزش افزوده تجارت اجتماعی برای فعالان تجارت الکترونیکی
هزینه بازاریابی

هزینه بازاریابی

هر چند تجارت الکترونیکی در حال کاهش هزینه های عملیاتی یک کسب و کار می باشد، اما کسب و کارها میباسیت همچنان هزینه های زیادی را برای تبلیغات و بازاریابی خود متحمل شوند.

تجارت الکترونیکی با کمک تجارت اجتماعی به دنبال کاهش هزینه های بازاریابی و شناسایی و جذب مشتریان بالقوه خود می باشد. با استفاده از تجارت اجتماعی، می توان مشتریان را به راحتی شناسایی کرد و به عنوان یک بانک منابع مرجع در آورد. از اطلاعات ارائه شده توسط کاربران در بستر شبکه های اجتماعی یا اطلاعات عمومی آن ها می توان برای درک ویژگی ها و رفتار مشتریان استفاده کرد که می توانند توسط فروشندگان برای فعالیت های هدفمند استفاده شوند.

وفاداری

وفاداری

تجارت اجتماعی واکنش بیشتری نسبت به مشتریان وفادار دارد و این در عوض باعث خوشحالی مشتری و احساس تعلق با برند ها خواهد شد. و تجارت الکترونیکی برای ارتقاء و ایجاد وفاداری به محصولات خود از رسانه های اجتماعی استفاده میکند.

تجربه ی مشتری

تجربه ی مشتری

هر فروشگاه آنلاین باید یک پنجره پویا باشد که بسته به نیاز و انتخاب مشتری تغییر می کند. رسانه های اجتماعی بسته به سلیقه مورد نظر مشتری در نمایش محصولات به مشتریان کمک می کنند. سایت های تجارت الکترونیکی تجربه کاربر را با استفاده از واکنش مشتری از طریق ردیابی و تجزیه و تحلیل ساده کرده است. این امر به آن ها کمک کرده است تا با رضایت مشتریان فروش خود را افزایش دهند.

تعامل مشتری

تعامل مشتری

سایت های تجارت الکترونیکی با معرفی راه های ارتباطی برای صفحات محصولات ، توانسته اند سطح ارتباط خود با مشتریان را افزایش دهند. مشتریان می توانند در مورد ویژگی های اصلی که به آن ها کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند، از آن ها سوال کنند. تجارت اجتماعی با پیام رسان های تعبیه شده تعامل بهتری هنگام خرید، مقایسه و حتی اجرای خرید و پرداخت در یک مکان فراهم می کند.

میزان رشد در ترکیب تجارت الکترونیکی با تجارت اجتماعی

میزان رقابت میان تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک

فروش تجارت الکترونیکی دائماً در حال رشد است زیرا خرید آنلاین محبوب ترین فعالیت مردم در اینترنت است. پیش بینی می شود میزان فروش از 1.3 تریلیون در سال 2014 به 4.5 تریلیون در سال 2021 افزایش یابد. این به معنای افزایش 3 برابری فقط در عرض 7 سال است. تجارت اجتماعی با داشتن 1.47 میلیارد کاربر فعال روزانه در فیس بوک، کمک زیادی به تجارت الکترونیکی خواهد داشت.

میزان رقابت میان تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیک

در تجارت موبایل رشد چشمگیری مشاهده شده است. از سال 2016، فروش انجام شده از طریق دستگاه های تلفن همراه 15 درصد افزایش یافته است. 60٪ از کاربران اینستاگرام می گویند می توانند به راحتی محصولات جدید و متنوعی را در اینستاگرام پیدا کنند.

استراتژی های تجارت در شبکه های اجتماعی

استراتژی های تجارت در شبکه های اجتماعی

تجارت اجتماعی نشان داده است که خرید آنلاین صرفا ارائه پیشنهادات و تخفیف نیست بلکه اصل این است که مشتریان را درگیر خود کنید. بیایید بررسی کنیم که چگونه فیس بوک، اینستاگرام و پینترست این کار را به صورت یکپارچه انجام می دهند.

Facebook

Facebook

فیس بوک غول صنعت تجارت اجتماعی است و اخیراً امکان نمایش و فروش مستقیم محصولات را به کسب و کارها می دهد. تعطیلی فروشگاه های فیزیکی به دلیل اقدامات دولت برای COVID-19 ، باعث شد که فیس بوک با دعوت از فروشندگان برای افتتاح فروشگاه ها و کمک به آن ها در یافتن مخاطبان هدف خود، از این فرصت استفاده نماید.

Instagram

instagram

اینستاگرام در حال تبدیل شدن به غول تجارت اجتماعی با 200 میلیون کاربر است. 70٪ از مصرف کنندگان برای کشف محصولات جدید به اینستاگرام مراجعه می کنند. فروشگاه ها می توانند از Instagram Checkout برای فروش محصولات در این شبکه اجتماعی استفاده کنند.

Pinterest

Pinterest

پینترست ماهانه حدود 322 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که یکی دیگر از کانال های تجارت اجتماعی جذاب و مورد پسند مردم است. صاحبان دارای برند می توانند از Rich Pins برای فروش محصولات در این شبکه اجتماعی استفاده کنند. Rich Pins یک قالب ارگانیک است که اطلاعات به روز شده بیشتری را در مورد خود از جمله قیمت و در دسترس بودن ارائه می دهد.

مزایای تجارت اجتماعی در شهرهای کوچک

مزایای تجارت اجتماعی در شهرهای کوچک

افزایش استفاده از تلفن های هوشمند باعث افزایش استارتاپ های تجارت اجتماعی شده است. آن ها با راه اندازی فروشگاه های آنلاین و استفاده از شبکه های اجتماعی به هزاران کاربر اینترنت برای اولین بار در شهرهای کوچک کمک کرده اند. در سال 2019، تجارت اجتماعی سریعترین رشد در صنعت خرده فروشی آنلاین هند بود. برخی از برترین استارت آپ های تجارت اجتماعی شامل Meesho ، BulBul ، DealShare هستند.

Meesho، یکی از اولین استارت آپ های تجارت اجتماعی، در ایجاد کانال های توزیع جایگزین برای خانه داران، کارآفرینان کوچک، معلمان و دانش آموزان برای فروش کالاها از طریق واتس اپ، فیس بوک، اینستاگرام و سایر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی موفق عمل کرده است. آنها کالاهایی را از بیش از 15000 تامین کننده در بیش از 700 شهر کوچک به فروش می رسانند که حدود دو میلیون "فروشنده اجتماعی" را به هم متصل می کنند، که تقریباً 80 درصد آنها زن هستند. برنامه آن به هفت زبان محلی در دسترس است و 40 درصد از کاربران فعال روزانه آن را جمعیت غیر انگلیسی زبان تشکیل داده است. چنین برنامه های تجارت اجتماعی برای کارآفرینان نسل اول برای به اشتراک گذاشتن، اتصال و کمک به توانمندسازی جامعه بسیار مهم است.

ترکیب تجارت اجتماعی و تجارت الکترونیکی

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می توانید با راه اندازی فروشگاه اینترنتی و به کمک امکانات شبکه های اجتماعی بازار هدف خود را گسترش و مشتریان خود را در هر مکان که زندگی می کنند افزایش دهید. در نتیجه، شما باعث افزایش وفاداری به برند و تجربه بهتر مشتری خواهید شد. و این باعث می دهد که درآمد شما همیشه پایدار شود و به شما کمک می کند از رقبایتان جلو بزنید.

ما برای راه اندازی وب سایت و اپلیکیشن فروشگاه اینترنتی شما یک پیشنهاد عالی داریم
آتی استور

پلتفرم فروشگاهی آتی‌استور برای شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این امکان را فراهم می کند تا بتوانید در کمترین زمان و با حداقل هزینه، فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود را راه اندازی نمایید.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha