تجارت اجتماعی (Social Commerce) چیست و چرا اهمیت دارد؟

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 1.6K

فناوری به طور مداوم در حال تغییر و پیشرفت است و این شما هستید که باید با روند تغییرات پیش رو همراه شوید. یکی از دلایل اصلی این تغییرات و بروزرسانی ها، اغلب با نوعی تغییر رفتار و نیازمندی های جدید کاربران مرتبط است. یکی از آخرین روندها در دنیای تجارت الکترونیک، معرفی و ظهور تجارت اجتماعی است. مشتریان بیشتر و بیشتر به خرید آنلاین می پردازند زیرا این کار آسان و راحت است، در همین راستا آن ها همچنان به دنبال راهی برای دسترسی بهتر و سریع تر به محصولات مورد علاقه و یکپارچه تر کردن تجربه خرید آنلاین خود هستند.

تجارت اجتماعی (Social Commerce) چیست و چرا اهمیت دارد؟

تجارت اجتماعی (Social Commerce) چیست؟

حتی اگر نمی دانید که تجارت اجتماعی چیست یا تا به حال عنوان "تجارت اجتماعی" را نشنیده اید، حتما قبلاً با آن سر و کار داشته اید. هر زمان که در فیس بوک یا اینستاگرام جستجو می کنید، با آن برخورد داشته اید و یک تصویر محصول را با دکمه "خرید" یا برچسب "محصول" مشاهده کرده اید. این اصطلاح نسبتاً جدید در سال 2005 توسط یاهو به ابزارهای خرید مانند لیست های خرید آنلاین، رتبه بندی کاربران و سایر محتوای تولید شده توسط کاربر و یا به اشتراک گذاری اطلاعات و مشاوره محصولات آنلاین اضافه شد. همراه با پیشرفت فناوری، از آن زمان این تعریف شامل تمام فعالیت هایی شده است که در شبکه های اجتماعی برای کمک به یک برند در فروش کالاها اتفاق می افتد.

شبکه های اجتماعی

تجارت اجتماعی استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و ... به عنوان بسترهایی برای تبلیغ و فروش محصولات و ارائه خدمات است. موفقیت یک کمپین تجارت اجتماعی با میزان تعامل کاربران و خریداران با فروشندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات، از طریق نظرات، لایک ها و به اشتراک گذاری های آن ها سنجیده می شود.

آتی رایان را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

آتی رایان را در اینستاگرام دنبال کنید آتی رایان را در توییتر دنبال کنید آتی رایان را در لینکدین دنبال کنید آتی رایان را در تلگرام دنبال کنید آتی رایان را در واتس اپ دنبال کنید

امروزه، برند ها از تجارت اجتماعی به روش های مختلفی استفاده می کنند. از استراتژی های اساسی مانند ایجاد هشتگ ها گرفته تا تکنیک های پیشرفته تر از جمله انتشار محتوای تولید شده توسط کاربر در وب سایت و کانال های اجتماعی خود یا امکان خرید اجتماعی که مشتریان می توانند محصولات درون برنامه ای خود را خریداری کنند.

چگونه از قابلیت تجارت اجتماعی در فروشگاه تجارت الکترونیکی خود استفاده کنیم؟

با چنین تعریف گسترده ای از تجارت اجتماعی، فرصت های مختلفی برای شما فراهم می شود تا بتوانید آن ها را در فروشگاه های تجارت الکترونیک خود پیاده سازی کنید. ویژگی های تجارت اجتماعی از گالری های منظم اینستاگرام در وب سایت شما گرفته تا دکمه های "خرید" فعال در پست های توییتر یا فیس بوک شما متغیر است. گام بعدی این است که بدانید کدام استراتژی برای شما و مشتریان شما در این زمینه بهترین است.

خرید در فیس بوک (Facebook Shopping)

یکی از رایج ترین انواع تجارت اجتماعی خرید فیس بوک است. بسیاری از پلتفرم های تجارت الکترونیکی تنظیم یکپارچه سازی خرید فیس بوک را کاملاً آسان می کند. این پلتفرم ها به شما امکان می دهند اطلاعات محصولات و سایر محتواهای خود را بین سایت فروشگاه خود و فیس بوک همگام سازی کنید تا تمام به روزرسانی هایی که انجام می دهید به طور خودکار به فروشگاه فیس بوک شما منتقل شوند و تمام سفارشات فیس بوک برای شما ارسال شود.

پس از ساخت و تنظیم یک حساب تجاری فیس بوک، می توانید برچسب گذاری محصولات را در پست ها و تبلیغات خود شروع کنید. سپس مشتریان می توانند جزئیات محصول را مشاهده کنند و حتی می توانند این محصولات را ذخیره، پسندیده و یا به اشتراک بگذارند. توانایی به اشتراک گذاری محصولات به طرفداران برند شما این امکان را می دهد تا به رشد جامعه برند آنلاین شما کمک کنند. اما قبل از شروع، مهم است که بفهمید این برای شما مناسب است یا خیر.

یکی از اصلی ترین مزایای تجارت اجتماعی این است که به شما امکان می دهد با مشتریان خود در هر جایی که هستند ارتباط برقرار کنید. اطمینان از اینکه شخصیت ایده آل مشتری شما با کاربران جمعیت شناختی فیس بوک صف آرایی می کند، گام اساسی در سفر تجارت اجتماعی شما است. به گفته Sprout Social، آمار جمعیتی فیس بوک بیشتر از زنان تشکیل شده و در محدوده سنی 18-49 سالگی در مناطق شهری متمرکز شده است. اگر این جامعه هدف به نظر مشتری های شما می رسند، خرید فیس بوک ممکن است بهترین مرحله بعدی برای نام تجاری شما باشد.

تجارت اجتماعی - فیسبوک

خرید در اینستاگرام (Instagram Shopping)

اینستاگرام یک پلتفرم کاملاً دیداری است و آن را به یک کانال عالی برای فروش محصولات شما تبدیل کرده است. اینستاگرام به برند ها این فرصت را می دهد تا محصولات را در پست ها و استوری های خود برچسب گذاری کنند تا در برنامه بفروشند. فروش از طریق اینستاگرام کاملاً ساده است زیرا اینستاگرام نیز متعلق به فیس بوک است.

همانطور که کاربران از طریق فیدهای خود پیمایش می کنند و محصولی را که دوست دارند می بینند، کلیک کردن بر روی محصول و مشاهده جزئیات آن در برنامه خود به جای جستجوی فروشگاه، پیمایش در وب سایت و سپس جستجوی محصول، بسیار ساده تر است. 70٪ از علاقه مندان به خرید در حال حاضر برای کشف محصول به اینستاگرام مراجعه می کنند بنابراین در دسترس قرار دادن محصولات خود در آنجا کاملا منطقی است. این در صورتی است که مشتریان شما در این 70٪ قرار بگیرند.

تجارت اجتماعی - اینستاگرام

چرا باید به تجارت اجتماعی اهمیت دهید؟

تجارت اجتماعی

وقتی پست های محصول شما توسط مشتریان فعلی شما به اشتراک گذاشته می شود، شبکه های اجتماعی آن ها می توانند شما را کشف کنند، به شما این امکان را می دهد تا به مخاطب مورد نظر برسید. این کار، همراه با تبلیغات هدفمند برای ایجاد تقاضا، یک استراتژی خرید قوی و مقرون به صرفه را ایجاد می کند.

آخرین قسمت این معما نگه داشتن این مشتریان است تا آن ها را بارها و بارها برگرداند. در مرحله پایانی، انجمن های تجاری اجتماعی خود را ایجاد کرده اید، اکنون شبکه ای از مشتریان شما را دنبال می کنند. وقتی این مشتریان پست های محصول شما را مشاهده می کنند، احتمال خرید درون برنامه ای بیشتر می شود زیرا قبلاً با شما ارتباط برقرار کرده اند و این باعث می شود دفعات خرید آن ها افزایش پیدا کند. تجارت اجتماعی می تواند در هر مرحله از روند وفاداری مشتری به شما کمک کند.

موج جدید تجارت اجتماعی در حال تغییر نحوه تفکر برند های تجارت الکترونیک در مورد استراتژی رسانه های اجتماعی خود است. خواه خرید فیس بوک باشد یا اینستاگرام، گالری های قابل خریداری فروشگاهی یا ترکیبی از این سه مورد، تجارت اجتماعی می تواند ابزاری باشد که شما برای ایجاد روابط پایدار با مشتری می توانید از آن استفاده کنید. تجارت اجتماعی مکمل کسب و کار تجارت الکترونیکی شماست.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha