بعد از جف بزوس برای آمازون چه پیش می آید؟ بدون تغییرات چشمگیر، فقط رشد و بهینه سازی بیشتر

فاطمه دهنوی | بلاگ آتی استور | 239

جف بزوس اعلام کرده است که در سه ماهه سوم سال 2021 به عنوان مدیر عامل آمازون استعفا خواهد داد. او مدیریت امور را به اندی جاسی واگذار می کند، که در حال حاضر مسولیت محاسبات ابری آمازون را بر عهده دارد. پس از یک موفقیت چشمگیر در سال 2020 برای آمازون علیرغم بیماری همه گیر COVID-19، با گردش وجوه نقد عملیاتی 72٪ نسبت به سال گذشته به 66.1 میلیارد دلار و فروش خالص 35٪ به 386.1 میلیارد دلار افزایش یافت.

بعد از جف بزوس برای آمازون چه پیش می آید؟ بدون تغییرات چشمگیر، فقط رشد و بهینه سازی بیشتر

آمازون چگونه ایجاد شد؟

27 سال پیش، در سال 1994، بزوس شغل خود را به عنوان معاون ارشد رئیس جمهور برای صندوق های سرمایه گذاری رها کرد و یک کتابفروشی آنلاین در گاراژ خود ایجاد کرد. در آن زمان استفاده از اینترنت برای کسب و کار در مراحل ابتدایی بود. بزوس باور داشت که کتاب ها یک محصول ایده آل برای فروش آنلاین هستند. در ابتدا تجارت جدید او "کادابرا" نام داشت، اما بزوس خیلی زود آن را به آمازون تغییر داد. فروش کتاب با تعداد روزافزون خریداران آنلاین، محبوبیت خود را پیدا کرد و بزوس شروع به اضافه کردن محصولات و خدمات دیگری به موجودی آمازون کرد. امروز آمازون بیشتر از طریق فروش بیش از هزار نوع محصولات، خدمات وب و اشتراک، درآمد کسب می کند.

ظهور آمازون

آمازون اکنون یکی از با ارزش ترین شرکت های تجاری جهان است که ارزش آن بیش از 1.7 تریلیون دلار است. همچنین با اختلاف زیاد بزرگترین کارفرما در بین شرکت های فناوری در حال فعالیت است. کلید موفقیت آمازون، توسعه مداوم آن بوده است. بزوس پس از فروش کتاب ها، شروع به گسترش محصولات و خدمات بیشتری کرد. توسعه هنوز متوقف نشده است و خطوط تولید آمازون شامل (کتاب، دی وی دی، موسیقی، ظروف آشپزخانه و غذاخوری، اسباب بازی ها و بازی ها، مد، محصولات زیبایی، غذاهای عالی و مواد غذایی، بهسازی و باغبانی منازل، وسایل ورزشی، داروها) هم چنان ادامه دارد. هم چنین آمازون فقط محصولات دیگران را نمی فروشد بلکه محصولات خود را می سازد و می فروشد. این امر موقعیت غالب بازار را به شرکت می دهد.

ظهور آمازون

انتقاد

آمازون با اینکه نزد مشتریان بسیار محبوب است، اما انتقاد طرفداران تامین کننده، اتحادیه های کارگری و دولت ها را به خود جلب کرده است. مسائل مربوط به روابط صنعتی، مانند دستمزد عادلانه، شیوه های کاری ناایمن و مطالبات غیرواقعی، رایج ترین حوزه نگرانی است. گزارش سال 2019 انگلیس نشان داد:

آمازون هیچ سیاستی در مورد دستمزد زندگی ندارد و هیچ اشاره ای به دستمزد کافی برای تأمین نیازهای اساسی کارگران در کد منبع خود نمی کند.

نگرانی های دیگر مربوط به شرایط کاری ناامن و سیاست های "افشاگر" است. در مارس 2020، همزمان با آغاز ویروس COVID-19، کارگران ادعا کردند که به دلیل ابراز نگرانی در مورد شرایط ایمن کار اخراج شده اند. رشته دیگری از انتقادات مربوط به بازار آمازون و قوانین ضد انحصاری است. قوانین ضد انحصاری برای جلوگیری از ایجاد انحصار در شرکت های بزرگ وجود دارد. آمازون یک چالش است، زیرا هم یک تولید کننده، هم خرده فروش آنلاین و هم یک بازار است که خرده فروشان دیگر می توانند محصولات را به مصرف کنندگان بفروشند. سرانجام، میزان مالیات شرکتی که آمازون در استرالیا می پردازد زیر سوال رفته است. این شرکت از طیف وسیعی از تاکتیک ها برای کاهش قانونی مالیات بر درآمد خود در سراسر جهان استفاده کرده است.

آینده آمازون بعد از COVID چگونه خواهد بود؟

اندی جاسی  مدیر عامل آمازون

با کنار رفتن بزوس چه تغییری در آمازون ایجاد خواهد شد؟ بعید به نظر می رسد در طول کوتاه مدت شاهد یک تغییر چشمگیر باشیم. البته، بزوس کاملاً کنار نمی رود – بلکه به طور موقت سه ماه استعفا خواهد داد. اندی جاسی، جانشین وی، از سال 1997 در آمازون مشغول فعالیت بوده است. جاسی رئیس آمازون وب (AWS) و در حال حاضر یکی از مهمترین افراد در صنعت فناوری است. جاسی مسئولیت بیش از یک میلیون کارمند را با فروش میلیون ها محصول و خدمات مختلف خواهد داشت. تخصص وی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در AWS از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد زیرا این موارد نقش بیشتری در فعالیت های آمازون دارند. با همه گیری COVID-19 حامیان و منتقدان با اشتیاق منتظر این هستند تا ببینند آیا این مسئله پس از COVID-19 نیز موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

اشتراک گذاری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

برای ثبت دیدگاه، لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید.

Captcha